Home

Održana ODS Letnja škola!

| On: jul 28 2014

ODS Letnja škola (Open Discovery Space Summer school) je ove godine održana u Maratonu u Grčkoj od 13-18. jula. Naši predstavnici u Grčkoj su bili Danilo Borovnica, Katarina Veljković, Sladjana Trajković, Jasna Marković, Tatjana Serbez i Biserka Čapko.

Ciljevi ovogodišnje letnje škole su bili:

  1. Primeri inovativne nastave – upotreba informacionih tehnologija u svakodnevnoj praksi
  2. Primena kreativnosti / analiza trenutnog školskog sistema / predlog promena datog sistema
  3. Uključivanje roditelja u svakodnevno funkcionisanje škole.

Predavači u letnjoj školi su bili Eleni Kelioti, Stefanos Keruvis i Katerina Riviu. Osim naših predstavnika, došli su timovi iz Turske, Finske, Francuske, Kipra, Rumunije, Velike Britanije i Portugalije.

Učesnici letnje škole

Prezentaciju sa slikama možete pogledati ovde.

Pored radnog dela, učesnici su imali prilike da obiđu Posejdonov hram u mestu Sunio, lokaciju bitke kod Maratona i muzeje Akropolja u Atini.

Detaljnije o radovima sa Letnje škole ćemo čuti na posebno zakazanom skupu za ODS nastavnike iz Srbije u oktobru mesecu.

U daljem tekstu sledi opis rada u Letnjoj školi koji nam je pripremila Biserka Čapko.

Nedelja, 13. 07. 2014.

Uvodno predavanje upućeno svim programima okupljenim oko ODS projekta. Prezentacije su bile posvećene različitim naučnim temama (matematički problemi, svet astronomije i kvantna fizika). Svi učesnici su prijavljeni nakon predavanja i podeljeni u grupe. Tim iz Srbije (Danilo Borovnica. Katarina Veljković, Sladjana Trajković, Jasna Marković, Tatjana Serbez i Biserka Čapko) prisustvuje radionicama posvećenim inovacijama u nastavi i roditeljskom uključivanju u rad škole.

Ponedeljak, 14. 07. 2014.

Upoznavanje sa predavačima (Eleni Kelioti, Stefanos Keruvis, Katerina Riviu) i ostalim članovima grupe. Prisutni su timovi iz Turske, Finske, Francuske, Kipra, Rumunije, Srbije, Velike Britanije i Portugalije.

Sprovodi se rad u paru sa ciljem da se svi učesnici programa upoznaju i predstave.

Format upoznavanja sproveden je sistemom intervjuisanja kolege iz druge države. Svako je morao da odgovori na par ključnih pitanja o tome šta ga motiviše u poslu, na šta je ponosan i šrta bi promenio u svojoj školi ako bi imao mogućnost. Većina učestina je istakla slične stvari:

• ponosimo se svojom kreativnošću i upornošću, stalnim radom i samounapređivanju

• osuđujemo nedostatak sredstava za obrazovni rad i opštu apatiju društva prema školskom sistemu

• magični štapić bi nam pomogao da povećamo plate, opremimo svoje škole i obezbedimo veći broj radnih mesta u školama.

Usledila je grupna analiza školskih akcionih planova. Predavači su formirali timove sa namerom da svaka grupa poseduje predstavnike različitih država.

Zaključak je bio veoma interesantan, pošto smo shvatili da se svi suočavamo sa sličnim problemima u domenu nastave:

• nemamo dovoljno opreme – deca ne poseduju dovoljno računara ili tableta

• Internet problem – neke škole (Srbija i Rumunija) nemaju potpunu pokrivenost škole bežičniim signalom

• roditelji nisu aktivni članovi obrazovnog procesa – dolaze u školu samo kada je apsolutno neophodno i ne pokazuju želju za uključivanjem u sistem

• roditelji ne koriste informacione tehnologije u dovoljnoj meri.

Ekonomski položaj prosvetnih radnika je najbolj u Finskoj. Plate su visoke, radna mesta nisu ugrožena, a njihove interese brani jak sindikat radnika. Upotreba IT sektora je izuzetno napredna – učenici imaju kompjutere, tablete, aj-podove i pametne telefone.

Prosvetni radnici iz Srbije i Rumunije su najslabije plaćeni za svoj rad.

Profesori sa privatnih koledža ili srednjih škola ističu jedan problem karakterističan za njihovu delatnost. Roditelji i deca plaćaju školu i smatraju da je sve kupljeno –uspeh, poštovanje i napredak. Javlja se agresivno ponašanje ako se zahtevi ne ispune.

Odlazak u Sunio (Sounio) – obilazak Posejdonovog hrama.

Obilazak Posejdonovog hrama

 

Utorak, 15. 07. 2014.

Grupni rad posvećen formiranju novih edukativnih nacrta. Svaka grupa formira sopstveni scenario koji mora biti inderdisciplinarnog karaktera. Potrebno je navesti nastavne predmete, resurse koji će biti upotrebljeni, kao i ishode kompletnog procesa.

Formirane su grupe od 5-6 članova. Svako je zastupao svoju nastavnu oblast. Povezali smo nauke, naveli IT sredstva pri realizaciji i prikazali edukativni scenario ostalim grupama.

Grupni rad posvećen formiranju novih edukativnih nacrta

Upoznavanje sa radnim zadacima – osnovne informacije o ODS portalu i funkcionisanju nastavnih scenarija u kontekstu internacionalne razmene iskustava.

Upoznali smo se sa alatkama portala.

Inspirativno predavanje o inkluzivnoj nastavi – dr Alan Brus iz Irske: upoznavanje sa UDL konceptom (Universal Design for Learning) – univerzalni dizajn za učenje.

Dr Brus je govorio o problemu inkluzivne nastave. Istakao je da se u prosvetnom sistemu sve klasifikuje prema pojmu “normalnog” razvoja. Niko se nije dovoljno ozbiljno posvetio normiranju tog pojma. Inkluzija podrazumeva ekskluziju, odnosno isključivanje jedinke iz sistema. Brus tvrdi da je inkluzija mač sa dve oštrice – može biti izuzetno korisna, ali da može imati i velike posledice na emotivno stanje učenika. Potrebno je govoriti o pojmu individue u obrazovanju – svako je jedinka za sebe (od bolesnih učenika, učenika sa problemima u govoru i učenju, prosečnih učenika, pa sve do genijalne dece).

Slobodna aktivnost – odlazak u Maraton (obilazak lokacije bitke kod Maratona).

Sreda, 16. 07. 2014.

Dizajniranje edukativnih sadržaja za ODS portal– unapređivanje unapred pripremljenih scenarija. Obuka za korišćenje ODS alatki (Authoring tools).

Dodatni rad oko obrazovnog scenarija.

Odlazak u Atinu – obilazak Muzeja Akropolja i Akropolja.

Obilazak Akropolja

 

Četvrtak, 17. 07. 2014.

Radionica posvećena dodatnom uključivanju roditelja u školski proces učenja. Gostujući profesori su eminentni stručnjaci iz Velike Britanije:

  • prof. Aleks Kendal (Univerzitet u Birmingemu)
  • dr Eleni Kanira (Univerzitet u Birmingemu)
  • Fil Tejlor (Univerzitet u Birmingemu)
  • Aron Dejvis (Specijalna škola “Vilson Stjuart”)
  • Sandhija Gelovej (Osnovna škola Gradski put)
  • Keri Grosvenor (Osnovna škola “Čed Vejl”)
  • Din Vest (Koledž “Kraj Edvard VI”)

Predavači su predstavili svoju zemlju, region i zajednicu.

Posebno je bilo interesantno predavanje Arona Dejvisa koji je predstavio školu za učenike sa posebnim potrebama. Škola ulaže veliki napor u razvoj svojih učenika – oni su posebno dobro povezani sa roditeljima. Roditelji redovno dolaze u školu kako bi pomogli svojoj deci i unapredili njihov boravak u specijalnoj školi. IT sektor je izuzetno dobro pokriven – koriste elektronsku biografiju učenika, medicinski karton njihovog stanje i školski vebsajt je u popunosti razvijen.

Din Vest predstavlja elitni koledž “Kralj Edvard VI”. Njihov IT sektor je na veoma visokom nivou – sve se sprovodi elektronski. Učenici imaju pravo da na početku školske godine zabrane distribuciju informacija o njihovom školovanju. U tom slučaju u potpunosti izostaje roditeljsko uključivanje. Školarina je skupa, a učenici su navikli na luksuz i diskreciju. Susreću se sa visokim zahtevima i roditeljima koji žele da njihova deca prevaziću sve nivoe uspeha.

Sproveden je grupni rad – pravi se 3D prikaz trenutne situacije u obazovanju. Predstavnici različitih država analiziraju razlike, ali i sličnosti u školama. Posebno se ističe prikaz odnosa roditelja, nastavnika i učenika u obrazovnom procesu.

Svi timovi dolaze do sličnog zaključka.

  • Jedan tim je predstavio roditelja koa jednoroga (svi znaju da postoji, ali ga niko nije video)
  • Drugi tim je predstavio učenika kao usamljenu jedinku koja u svojoj sobi ima sve igračke i sprave. Jedino što mu nedostaje su roditelji, društvo i pažnja – sve ono što je zbilja važno u životu. Sam je i nesrećan. Sa druge strane zida, u odvojenoj sobi, predstavljen je preterano zauzet roditelj koji nije u mogućnosti da vodi brigu o svom detetu.
  • Treći tip prikazuje učenika koji sedi izdvojen na “optuženičkoj klupi”, dok ga sa druge strane prostorije grde roditelji, savertnici i profesori
  • Četvrti tim (Srbija) prikazuje nesrećnu nastavnicu koja se bori protiv nevaspitanja učenika. Roditelj je van sistema i njega od učionice deli tunel – prostor i društvo oko nas.

3D prikaz trenutne situacije u obazovanju

  • Peti tim je prikazao dete kao biljku koju zajedničkim snagama zalivaju roditelji svojom ljubavlju i profesori svojim predanim radom. Učenicima su za razvoj potrebni roditelji, profesori i zdravo društvo (okolina).

Radionica – kreativni rad: crtanje dijagrama školskog sistema svake države. Na školski sistem utiču:

  • politika
  • društvo
  • mediji
  • socijalni status
  • lične karakteristike ljudi / grupe ljudi.

Prikaz problema u komunikaciji između učesnika u obrazovnom procesu. Najveći problemi su:

  • nedostatak poštovanja
  • agresivnost
  • ekonomski problemi (izuzetno siromašni učenici / ekstremno bogati učenici)
  • promena sistema vrednosti (promocija nedoličnog ponašanja).

Razgovor o inovacijama i metodama prevazilaženja prepreka u komunikaciji. Predlažu se novi resursi rada u domenu informacionih tehnologija (programi, aplikacije i društvene mreže)

Poslednje izmene scenarija i priprema za postavljanje sadržaja na ODS portal.

Oproštajna večera, korišćenje mobilnog teleskopa, Grčko veče

Petak, 18. 07. 2014.

Završna radionica.

Svi učesnici su postavili svoje scenarije na portal. Sledi predstavljanje inovativnih nastavnih scenarija i zatvaranje programa.

Završna radionica 1

Završna radionica 2
Završna radionica 4

 

Ako vas nešto više interesuje o radovima naših učesnika, ne propustite ODS stručni skup za nastavnike u oktobru!

comment closed